23 de febrer del 2014

Juià - Castell de Juià - Santuari de Els Àngels - castell de Palagret - Sant Joan de Saern

Juià, començament i final de ruta

el enrunat castell de Juià

Altimetria i quilometratge

Veure més fotos .

Descripció de la ruta
Sortida de muntanya, la feta aquest cap de setmana, pujant als Àngels, des de Juià.
Deixem els cotxes a l’aparcament habilitat per aqueta funció a l’entrada del poble de Juià i comencem a caminar passant davant la església de Sant Pere, travessant el poble en direcció al veïnat del mas Nadal ha on canviem el asfalt per el camí de terra, arribant en poca estona a la primera fita de avui: el castell de Juià, que està situat al cim d'un serrat a vora del veïnat de Mas Nadal
El castell formava part d'un seguit de fortaleses, entre els quals hi havia el castell de Palagret, el castell de Celrà i el castell de Barbavella, que pertanyien al bisbat de Girona.
L'edifici tenia una planta rectangular. El mur septentrional, el més ben conservat, té uns 7 m del 11 m que devia tenir. La longitud de l'edifici devia ser d’uns 18 m de nord a sud. El gruix del mur nord és de 120 cm i actualment se’n conserva una alçada de 5 m. Els carreus de l'angle nord-est són grossos, de 25 cm x 40 cm units amb morter de qualitat. A cada 80 o 100 cm d'alçada hi ha un rengle horitzontal de forats, segurament per les bastides, i en les cares exteriors hi veiem pedres petites i còdols de 5 cm x 10 cm que formen un gruix de 20 cm a banda i banda. Entremig, uns 60 cm de fang rogenc. Per les seves característiques, aquesta construcció que era un castell o una casa forta, es dataria fins i tot anterior a l'any 1000.
Visitat les restes de aquest castell, continuem la marxa fins a can Noves. Aquí un encreuament de camins ens fa dubtar entre anar per Can Valldemia o per la castanyeda Gatell i com per la castanyeda no havíem passat mai decidim pujar per aquí. És un camí amb una suau però sostinguda pujada que desemboca a l’ampla pista de Sant Martí Vell, passant per la castanyeda Gatell. Una estona més de pujada i arribem al encreuament de can Valldemia i la font Pixarella que ens queda a la nostre esquerra i a la dreta la forta rampa que seguim per arribar a la carretera dels Àngels. Ja i som a tocar, ens resta passar davant la zona de pícnic i pujar les escales del  Santuari i hostaleria, a on fem parada per fer un suculent esmorzar.
El Santuari dels Àngels és un dels santuaris més visitats i de més devoció de les terres gironines, i s'hi venera la Mare de Déu dels Àngels. És al cim del Puig Alt al Massís de les Gavarres, al terme municipal de Sant Martí Vell (Gironès). El santuari té un espaiós cambril, un petit orgue i una dependència per a l'exposició dels nombrosos exvots que ofereixen els pelegrins. Des del santuari es gaudeix d'una bona visió sobre l'Alt i Baix Empordà, el Gironès i la Selva i limiten el seu horitzó els Pirineus, el Montseny i la mar.
Recuperades les forces, emprenem el camí i el fem per la banda de Girona arribant i passant per la urbanització del Puig d’en Batet? (si es pot dir de alguna manera, per l’estat de abandonament i deteriori que es troba). Just al Puig d’en Batet es troba un encreuament que ens senyala que per la dreta aniríem a Juià i Celrà, nosaltres girem a l’esquerra per caminar per una llarga pista amb força desnivell per deixant-se just al castell de Palagret, que visitem.
El castell de Palagret o de Mabarrera és en plena vall de Palagret, al cim d'un petit turó, a 178 m d'altura, als contraforts més septentrionals del massís de les Gavarres al sud-est del nucli de Celrà i al sud-oest del de Juià. Estratègicament situat per a controlar el camí d'època romana que permetia l'accés a Girona des del Baix Empordà a través de les Gavarres. Del castell es conserven importants vestigis medievals dels murs de llicorella d'una construcció de planta rectangular com també elements preromànics. És probable que la fortificació es construís quan Almansor va arribar a Barcelona el 985, i es manà la construcció de fortificacions als llocs més estratègics
Acabada la visita al castell, travessem el rierol de les Alzinetes  que tenim a la dreta del camí, per seguir un magnífic corriol i que ens deixa a la cruïlla del malauradament enrunat  Santuari de Sant Joan de Salern. La capella és situada al sud del poble de Juià, on cal prendre un corriol que porta a les restes del monestir en uns minuts
La capella de Sant Joan de l'Erm, o Salerm podria ser l'antiga seu d'un monestir femení, iniciat pel segle XIII, com una comunitat de donades sota la regla de sant Benet. El 1368 es va fusionar amb el de Santa Margarida de Roses i el de Santa Coloma de Matella, per mor de la seva decadència i pèrdua de la comunitat.
Tornats altre vegada a la cruïlla, ens resten uns minuts marxant per un camí més ample per arribar al mas Suardell i a Juià.
Definitivament les Gavarres mai ens deixen indiferents, facis la ruta que facis, afortunadament, sempre ens persegueix la historia, a banda de una impressionant naturalesa...i com no, de bons llocs per gaudir de la bona gastronomia(encara  que sigui per l’esmorzar)
fins la propera sortida

Desnivell acumulat:  669 metres
Alçada mínima - màxima: 15 metres – 537 metres
Distància aproximada: 15,52 Km.