26 de gener del 2014

Flaçà-Riuràs-Pedrinyà-Púbol-La Pera-Flaçà

Sortida des de l’estació de tren de Flaçà

Camí de Riuràs

Boscos pelats d’arbres degut a l’incendi

barraca de pedra

Camí de Vilosa

l'església de Sant Andreu de Pedrinyà

el grup al Castell d’en Dalí a Pubol

església de Sant Isidor de La Pera

Ruta feta segons GPS

Altimetria i quilometratge

Descripció de la ruta

Era un 24 d’Agost del 2012, quant  al migdia es donava la noticia de que s’havia iniciat un incendi a Madremanya, i que es va estendre per Sant Martí Vell, Flaçà, Sant Joan de Mollet i la Pera. Al final de la lluita contra el foc varen quedar cremades 222 hectàrees.
La sortida d’avui la hem dedicada, en part, a passar per el lloc del incendi per veure en quin estat estant els boscos, després de un succés com aquest.
Deixem els cotxes al aparcament de la renfe a Flaçà i sortim de la població per el carrer de Sant Josep, carrer paral•lel entre la carretera C-66 i les vies del tren. Abastem la carretera just la tancada benzinera i l’altra banda de carretera comença la ruta, passant al contat de la fàbrica de llibretes de paper Enri 2000. El camí amb suau pujada ens fa guanya alçada i en no rés ens topem amb un paisatge desolador, després d'un incendi, el paisatge i l'ecosistema canvien de sobte. El camí per el qual passem, abans transcorria pel mig del bosc i ara es un camí obert resguardat per uns turons sense cap arbre però afortunadament començant a omplir-se de vegetació. Estem a tocar Riuràs, que és una entitat de població del municipi de la Pera. Està formada per cinc masies típicament catalanes i dos habitatges.
Deixem enrere els desolats boscos cremats arribant a La Vilosa (Veïnat del municipi de Sant Martí Vell (Gironès), al SE del municipi) i penetrem dins un bosc per un corriol força brut que fineix a un petit camp de conreu i al que hem de bordejar per entrar en un camí més ample entre pins i alzines. Aquí ens crida l’atenció unes roques de dimensions i formes a les dels dòlmens (podrien ser restes megalítiques?), també existeix una barraca de pedra molt ben conservada. Seguim el camí per sortir a una pista de terra força ampla, és el camí de La Vilosa a Pedrinyà. Ens toca segui’l fins a Pedrinyà... El veïnat de Pedrinyà pertany també al municipi de la Pera i compta amb 20 habitants. Com a part del veïnat, hi ha l'església de Sant Andreu de Pedrinyà que és la que ha donat nom al poble, és una obra romànica dels segles XI i XII, si bé conserva mostres d'estructura posterior. Diu l'arqueòleg Joan Badia i Homs- és, dins del seu període, una de les esglésies més notables de l'Empordà.
Travessem la carretera de Madremanya a La Pera i continuem caminant per el Clot de la Baga, per el camí de cal Roig de Claup, fins agafar un caminoll  a l’esquerra que ens deriva fins la zona esportiva de la Pera i d’aquí, seguint la pista asfaltada, a Púbol, passant per la Casa-Museu Castell Gala Dalí... El castell de Púbol és una fortificació gòtica-renaixentista del segle XI situada al poble de Púbol, que esdevingué centre de la baronia de Púbol, i als anys 70 residència de Salvador Dalí. Està protegit com a Bé Cultural d'Interès Nacional.
 Esmorzem al restaurant Can Bosch. La Tornada la fem passant per La Pera i per els seus carrerons del Pedró i la església de Sant Isidor,  temple construït en el transcurs dels segles XVI - XVIII d'estil gòtic-renaixentista, sobre les restes d'un temple anterior del s.X.
Travessem la carretera que duu a Púbol i baixant unes escales de fusta fins una petita zona d’esbarjo, ens dirigim fins la depuradora d’aigües de La Pera, travessem el pont sobre la riera de Púbol i desemboquem al Camí Vell de La Bisbal d’Empordà que seguim fins a Flaçà, però abans d’arribar ens crida l’ atenció un petit salt d’aigua a la riera de La Pera,(que segueix paral•lel al camí) i la impressionant edificació, molts anys abandonada, de Can Baix.
Entrem a Flaçà per el Molí de la Bolla per donar per finalitzada aquesta interesant sortida.

Desnivell acumulat:  198 metres

Alçada mínima - màxima: 34 metres – 160 metres

Distància aproximada: 13,63 Km.