16 de maig del 2009

CANET D´ADRI - ROCACORBA

Ruta circular amb unes vistes impressionants des de dalt de Rocacorba, la majoria del recorregut passa dins de bosc amb corriols molt ombrívols. La ruta és llarga però es pot fer en un matí, no té dificultat tècnica, algun tram, és devé aeri i el qui pateixi de vertigen s'ho pot passar malament. Val a dir que no hem trobat cap mapa indicatiu de la ruta, però navegant per la “xarxa” baix trobar la ruta que volíem fer i precisament de un company del mateix poble de La Bisbal d’Empordà, en JoDu, al que agraeixo per penjar-la.
La ruta és aconsellable, fer-la amb GPS, dons la primera i última part és una mica perdedora.

El enllaç es: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=255721
........... Comencem a caminar des de l’església de Sant Vicenç de Canet (1) , per la carretera direcció a Adri, aquí tenim una molt bona vista de la muntanya de Rocacorba (2) , a 0,575 km del punt de partida, girem a la esquerra i agafem un camí que ens porta a una fondalada i que ens fa creuar la riera el Rissec, surtin de la fondalada, hem de passar per el límit de uns camps de conreu amb un verd espectacular (3) , estem al Pla de Can Pou. Passem sota el Mas de Can Pou i més endavant pel costat del abandonat mas de Can Madoixa, portem 4.5 km. Ara ens dirigim al Pla del Mas Verd, per passar per davant de Can Martí i el Mas Verd , una vegada passat el Mas Verd, per darrera, trobem el indicador de la entrada al corriol que ens portarà a dalt de Rocacorba (4) , camí senyalitzat amb marques blanques i grogues.
El corriol és devé a vegades costerut i a la part de dalt una mica aeri i molt ombrívol, és perfecte en dies de força sol (5). A mitjan pujada, trobem una cruïlla i un pòster informatiu amb diferents camins de pujada a Rocacorba(6) . El camí passa sota els cingles del Mas Verd i de sobte, quasi per art de màgia, sobre nostre apareix la impressionant pedra de Rocacorba i, damunt seu, l'ermita amb la casa de l'ermità.
Som al Coll de la Creueta i Rocacorba, 912 m. (7) Al coll hi arriba una pista que es desprèn de la que puja al Puig Sou (El cim mateix, 992 m. on hi ha el vèrtex geodèsic, es troba dins les instal·lacions dels repetidors), i que continua sota la roca cap a Serralta i Canet d'Adri. Som a dalt la carena i la vista s'eixampla amb una panoràmica extraordinària. En primer terme tenim Banyoles, amb el seu estany i tot el pla. Més enllà, de NE a SE, el Canigó, les Alberes, tot l'Empordà, la badia de Roses, Girona, les Gavarres i gairebé tot el Gironès.
Ens dirigim al santuari de la Mare de Déu de Rocacorba, al que accedim per unes escales desprès de obrir i deixat tancat un portal de ferro (ordre expressada en forma de cartell, al portal), el recinte en molt bonic amb racons molt ben conservats (8) El santuari de la Mare de Déu de Rocacorba està situat en un penyal del massís que porta el mateix nom, a 929 metres d’altitud. El primer document on apareix data del 1161. Tot i que inicialment va ser l’església del Castell de Rocacorba, (Consta documentat que el 1065 aquí hi havia un castell, que va perdurar alguns segles), posteriorment es va anar obrint al poble. A l’interior s’hi venera una còpia de l’antiga imatge de la Mare de Déu de la Pera, l’original de la qual es conserva al Museu Diocesà de Girona. Si vols visitar-ne l’interior has de demanar la clau al rector de la parròquia de Santa Maria dels Turers de Banyoles, o pujar-hi coincidint amb la missa que s’hi celebra cada primer diumenge de mes, a l’hivern a les 17:00 de la tarda i a l’estiu a les 18:00.
Pugem al rocam sobre l’església, esmorzem, fem fotos a dojo (9)(10) i continuem la marxa, tornem al Coll de la Creueta i des de aquí surt un corriol senyalitzat amb un pòster informatiu amb el indicatiu de Granollers de Rocacorba – Olot, seguim amb les marques de pintura blanques i grogues.
Comencem a baixar per un corriol molt ven marcat i a 6 minuts del coll veiem a mà dreta unes feixes i, a sobre, una petita construcció, on hi ha la font de Rocacorba, amb una aixeta. L'aigua no sembla de gaire confiança. En 2 minuts més, ens topem, també a mà dreta, amb uns indicador que ens informen de la entrada a una cova (11) , rebusquem entre les motxilles una llanterna fins a trobar-la i com a nens amb joguina nova, fem una petita descoberta de la cova (12) . Estem a la Cova de la Mare de Déu. 880, m. Diu la tradició que aquí s'hi va trobar la imatge de la Mare de Déu de Rocacorba.
Seguim les marques de pintura, ara el camí per moments es fa dificil i és devé complicat, però sense gaire perir (13) , fins arribar al veïnat de Rocacorba: Can Vives i Can Mitjà, 741 m. Aquestes dues cases es troben en una vall petita i arrecerada. Fa poc que van ser abandonades del tot, però ara les estan rehabilitant. Les deixem a la dreta i, seguim per la pista, fins arribar al Clot de Can Vives i trobar la riera de Rocacorba que no abandonarem fins a prop de Canet
El corriol és llarg, ombrejat i mol frondós, a vegades és passa entre parets de roques i el sot de la riera (14) , d’altres la hem de travessar (15) , sempre tenint el sentir comú de seguint el curs de la riera de Rocacorba.
Sortim del bosc i després de travessar per darrer cop la riera, arribem a un camí ample i molt fressat, passem davant uns camps de conreu plens de roselles que ens tempta a fer moltes fotos (es nota la primavera) (16) , estem al veïnat de Veïnera. Més endavant trobem el masos de Cal Ferriol i Cal Ros, anem seguint la pista que en poca estona en deixa després de 6 hores a Canet d’Adri(17).
Després de dinar, varen fer una ruta turística a la Font de la Torre i gorgues de la riera de Canet.... Sortint del paratge de davant de l’església, passem davant del restaurant i girem a la dreta com ens indica un plafó turístic, en direcció al camí de la Font de la Torre. Baixem per un caminoi arreglat fins a les gorgues de la riera de Canet, úniques a la zona volcànica catalana de tipus alveolars, fruit de l’erosió i la posa al descobert de la seqüència de materials volcànics. S’hi ha construït una sínia, una passera i un circuit que facilita la visita per grups reduïts. Allà barem fer l’itinerari senyalitzat fins arribar a la resclosa i travessar la riera, tot reculant per sobre del pont i, de pujada, tornar a l’inici del caminoi específic.(18-19-20).......Fins la pròxima

Alçada mínima - màxima: 940 m. – 240 m.

Distància aproximada: 18,24km

Temps amb parades : 6 hores

Ruta circular: si

Accessos: La ruta comença al poble de Canet d’Adri

Data de la sortida: 16-05-09

Integrants de la sortida: Loli, Carmen, Conxita, Salvador, Toni, en Joan “Furnet”, Carmen C. Jose, Fina, Xevi, Nuri, Eugeni, Maria, Ricardo i Mireia